چارلز هاسكينسون چارلز هاسكينسون

رویا نت

چارلز هاسكينسون كيست؟ درباره ي خالق كاردانو

چارلز هاسكينسون كيست؟ درباره ي خالق كاردانو۶ شهريور ۱۴۰۱
در دنياي ارز هاي ديجيتال، مهندسين و متخصصين بسياري وجود دارند كه بر روي پروژه هاي كريپتويي محبوب كار مي كنند. يكي از برجسته ترين اين افراد، چارلز هاسكينسون(Charles Hoskinson) است كه با عنوان خالق كاردانو (cardano)، شناخته مي شود. چارلز هاسكينسون يك رياضيدان و كارآفرين است كه در پروژه هاي محبوبي همچون اتريوم(ETH) و IOHK نيز نقش آفريني كرده است. وي از همان روز هاي اوليه پيدايش بيت كوين، به اين فناوري منحصر به فرد علاقه مند شد و به دنياي كريپتو ورود كرد. همچنين هاسكينسون، يكي از ثروتمند ترين و تاثير گذار ترين افراد عرصه ارز هاي رمزنگاري شده محسوب مي شود و اقدامات بزرگي در اين راستا انجام داده است. اما به راستي چارلز هاسكينسون كيست و چرا شبكه كاردانو را به وجود آورده است.

چارلز هاسكينسون كيست؟

چارلز هاسكينسون (Charles Hoskinson)، يك رياضيدان و كارآفرين در زمينه فناوري است كه اهل كلورادو (آمريكا) است. وي در ۵ نوامبر ۱۹۸۷، متولد شد و بيشتر فعالان حوزه كريپتوكارنسي، او را به عنوان خالق كاردانو مي شناسند. هاسكينسون ابتدا بر روي بلاك چين محبوب اتريوم كار مي كرد، اما پس از مدتي از آن دست كشيد و پرروژه كاردانو را آغاز كرد كه عقيده دارد اين بلاك چين مي تواند يكي از موفق ترين شبكه هاي كريپتويي باشد. 
هاسكينسون پيش از آن كه وارد دنياي ارز هاي ديجيتال شود، در دانشگاه ايالتي متروپوليتن دنور و دانشگاه كلرادو بولدر مشغول به تحصيل شد تا نظريه اعداد تحليلي را مطالعه كند. شايعاتي درباره ترك تحصيل و نداشتن مدرك دكتراي چارلز هاسكينسون وجود دارد كه از طرف هاسكينسون رد شده است. پس از گذران دوره دانشگاه، هاسكينسون فعاليت خود را در نقش مشاور آغاز كرد، اما پس از مدتي اين كار را رها كرده و در سال 2013، تمركز خود را به سمت ارز هاي ديجيتال سوق داد. اين امر موجب پديد آمدن بلاك چين كاردانو شد كه هاسكينسون هميشه از آن حمايت كرده و ادعا دارد تا هميشه بر روي اين پروژه فعاليت خواهد كرد.

چارلز هاسكينسون خالق كاردانو
ماجراي چارلز هاسكينسون و خلق كاردانو، از سال 2013 و جدايي وي از بنياد اتريوم آغاز شد. پيش از آن كه هاسكينسون پروژه محبوب كاردانو را راه اندازي كند، در پروژه هاي مشهور ديگري همچون شركت Bitshares و اتريوم نقش آفريني كرده است. Bitshares يك پلتفرم مبادله غير متمركز است كه در سال 2013 ، توسط چارلز هاسكينسون ابداع شد. در همان سال، هاسكينسون يك مدرسه آنلاين به نام «پروژه آموزش بيت كوين» را تأسيس كرد، جايي كه ويتاليك بوترين را ملاقات كرد و به كمك يكديگر اتريوم را راه ‌اندازي كردند. اگرچه هاسكينسون در ابتدا مديرعامل اتريوم بود، اما مدت زيادي در اين شركت نماند و در ژوئن 2014 پس از اختلاف بر سر اين كه آيا پروژه بايد تجاري باشد (از ديدگاه هاسكينسون) يا غيرانتفاعي (از ديدگاه بوترين)، پروژه را ترك كرد. پس از جدايي هاسكينسون از بنياد اتريوم، يكي از فعالان قديمي در تيم اتريوم با نام جرمي وود، با هاسكينسون ملاقات كرد تا در رابطه با پروژه شركت مهندسي فعال در زمينه خدمات بلاك چين با نام IOHK، از وي كمك بگيرد. هاسكينسون در همان زمان، درباره اين پروژه توضيح داد كه:

(ما در ابتدا چند صد هزار دلار در اين پروژه سرمايه ‌گذاري كرديم و اقدام به عقد قرارداد براي ساخت ارز هاي ديجيتال كرديم. با تمام درآمد خود كه به صورت بيت كوين بود، IOHK بازدهي چشمگيري را تجربه كرد. پروژه اصلي IOHK، كاردانو بود؛ يك بلاكچين عمومي و پلتفرمي بر اساس قرارداد‌ هاي هوشمند كه ميزبان رمز ارز ADA است.)

سرانجام در در سپتامبر ۲۰۱۷، چارلز هاسكينسون بلاك چين كاردانو را راه اندازي كرد كه در حال حاضر يكي از برترين بلاك چين هاي جهان و رقيب سرسخت اتريوم محسوب مي شود.

كاردانو چيست؟

كاردانو (Cardano)، يك بلاك چين و پلتفرم غير متمركز است كه با عنوان «نسل سوم ارز هاي ديجيتال» شناخته مي شود. هدف اصلي كاردانو، تبديل شدن به «اينترنت بلاك‌ چين» است و اكوسيستمي ايجاد مي ‌كند كه امكان تعويض يكپارچه بين بلاك‌ چين‌ هاي مختلف را فراهم مي ‌كند. درواقع يكي از اصلي ترين ويژگي ها و البته چالش هاي فناوري بلاك چين، مقياس پذيري است. بسياري از بلاك چين هاي نسل دوم، با مشكل مقياس پذيري و پردازش سريع تراكنش ها مواجه هستند. براي مثال، اتريوم دومين ارز ديجيتال برتر جهان و اولين بلاك چين مشهور بازار كريپتو از نظر حجم تراكنش است. اما شبكه اتريوم از گذشته تا به امروز، با مشكل مقياس پذيري و ازدحام تراكنش ها رو به رو بوده است. كاردانو دقيقا براي همين امر ساخته شده است، اين شبكه در تلاش است با ارائه اكوسيستمي مقياس پذير تر، انعطاف پذير و سريع، چالش هاي اتريوم يا هر بلاك چين ديگري را از سر راه بردارد. كاردانو اين كار را از طريق ارز ديجيتال بومي خود، يعني ADA انجام مي دهدT خريد آدا ميان سرمايه گذاران بازار ارز هاي ديجيتال بسيار پرطرفدار است. زيرا كاردانو جزو 10 ارز ديجيتال برتر بازار قرار دارد. لازم به ذكر است شما عزيزان مي توانيد براي كسب اطلاعات بيشتر درباره ارز ديجيتال كاردانو و خريد و فروش آن، به مقاله كاردانو چيست؟ از سايت تتر ايران، مراجعه فرماييد.

شروع پيشرفت چارلز هاسكينسون در عرصه ارز هاي ديجيتال
با آن كه چارلز هاسكينسون پيش از ورود به دنياي كريپتو نيز يكي از ثروتمند هاي جهان بود، اما محبوبيت و افزايش قيمت كاردانو، نقطه عطف افزايش سرمايه كريپتويي هاسكينسون بود. پروژه كاردانو از همان ابتداي ساخت بسيار محبوب شد و در سال 2017، به اوج موفقيت و ثروت رسيد. سپس كمي از ارزش آن كاسته شد، اما مجددا در سال 2021، به اوج خود رسيد و ارز ديجيتال كاردانو با فروش بي سابقه اي مواجه شد. بالاترين نرخ كاردانو در نمودار قيمت لحظه اي ارز ديجيتال كاردانو، نيز سال 2021 را نشان مي دهد كه تقاضا براي خريد كاردانو بسيار بالا بود. اين امر باعث شد ثروت چارلز هاسكينسون از هميشه بيشتر شود، هر چند كه وي اعلام كرده است با افزايش قيمت كاردانو مشكل دارد. هاسكينسون ادعا دارد افزايش قيمت كاردانو، مي تواند براي پروژه مخرب باشد و علاقه اي به بالا رفتن نرخ آن ندارد. 

سرنوشت كاري چارلز هاسكينسون
چارلز هاسكينسون در خانواده اي كه در زمينه پزشكي فعاليت داشتند، چشم گشود. پدر، برادر و پدر بزرگ هاسكينسون در زمينه پزشكي مشغول بودند. هاسكينسون تا پايان دبيرستان در خانه آموزش ديد. او بسيار با استعداد بود و در پانزده سالگي به تحصيلات تكميلي ادامه داد. به گفته خود هاسكينسون، وي در ابتدا آرزو داشت جراح شود، اما در نهايت تصميم گرفت تا كارآفرين شود. از همين روي، وي دوران دانشگاه خود را با هدف يادگيري تئوري اعداد و منطق رياضي، در دانشگاه كلرادو بولدر سپري كرد. زماني كه هاسكينسون پروژه كاردانو را در سال 2013 راه اندازي كرد، نسبت به اين پروژه بسيار اميدوار بود و چشم انداز خوبي از آن داشت. در حال حاضر سال ها از فعاليت كاردانو گذشته و مانند تمام پروژه هاي بزرگ ديگر دنيا، شبكه كاردانو نيز با مشكلات بسياري مواجه شد و اين بلاك چين مشهور، دچار آزمون و خطاي بسيار است. اما با اين حال چارلز هميشه از اين پروژه دفاع كرده و اعتقاد دارد كاردانو مي تواند از نظر اقتصادي، براي تمام جهان تغييري عظيم به ارمغان بياورد. وي در مصاحبه هاي خود اعلام كرده است كه تصميم دارد همچنان شبكه كاردانو را توسعه دهد و اين تازه ابتداي راه كاردانو است. همچنين وي در تمام توييت هاي خود درباره آينده كاردانو صحبت كرده و گفته است زمان زيادي را بر روي اين پروژه فعاليت خواهد كرد.

رابطه ايلان ماسك و چارلز هاسكينسون

ايلان ماسك (Elon Musk)، يكي ديگر از مهندسين فناوري است و مديريت شركت اسپيس اكس (SpaceX)، را بر عهده دارد. ايلان ماسك نيز يكي از ثروتمند ترين مردان جهان است كه در حوزه ارز هاي ديجيتال نيز فعال است. در واقع شباهت هاي بسياري ميان ايلان ماسك و چارلز هاسكينسون وجود دارد. هر دوي اين كارآفرينان ، در حرفه خود بسيار مشهور بوده و با دنبال كننده هاي بسياري كه در شبكه اجتماعي توييتر دارند، تاثير بسياري در جامعه ارز هاي ديجيتال و يا ساير فعاليت ها مي گذارند. اين كارآفرين مشهور، به شدت خواستار آزادي بيان است كه در راستاي همين امر، براي خريد توييتر اقدام كرد. وي قصد تمركز زدايي در توييتر و افزايش آزادي بيان در آن را دارد كه البته چالش هايي نيز وجود خواهد داشت. در ابتدا، ماسك براي راه ‌اندازي اپليكيشن آزادي بيان خود، براي رقابت با توييتر در بازار ايده‌ ها اقدام كرده بود، اما از آن زمان به تلاش براي خريد كامل اين پلتفرم پرداخته است. سپس ايلان ماسك پيشنهادي 43 ميليارد دلاري را براي خريد بخشي از سهام توييتر مطرح كرد، در همين زمان چارلز هاسكينسون براي وي نوشت:

« اميدوارم توييتر با پيشنهاد ايلان ماسك موافقت نكند، چون در اين صورت من پايه همكاري با او براي ساخت پلتفرم غير متمركز توييتر هستم.»

البته ايلان ماسك پاسخي در اين توييت ننوشته و به نظر مي رسد قصد همكاري با چارلز را براي ساخت پلتفرمي مشابه توييتر ندارد. ناگفته نماند كه ايلان ماسك يكي از علاقه مندان بزرگ ارز ديجيتال دوج كوين است، اما چارلز هاسكينسون از منتقدين اين رمز ارز مي باشد. از همين روي، به نظر مي رسد اين دو كارآفرين مشهور از نظر علايق با يكديگر متفاوت هستند.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/8 ساعت: ۱۰ توسط:royanet :